Por cierto empieza a salir información muy buena del shootout, conociendo mucho sobre muchos calibradores de allí y demás...ya os lo dije por Telegram. Matt comenta que se puede "sobrecalibrar" un televisor, algo que siempre he defendido yo: aunque los números sean muy buenos en el software, puedes luego ver problemas en la imagen que antes de la cal no estaban, como posterización, etc. (Esto es muy fácil de ver en la Samsung: subid el RGB en cualquier punto de los 20 del balance en HDR y veréis cosas rarísimas en la imagen).
Eso explicaría por qué la S95C ha tenido la peor puntuación de la historia de la uniformidad de cualquier OLED, cuando tiene una uniformidad perfecta. ¿Quizá fue que la calibración afectó a la uniformidad o balance? porque la puntuación de la uniformidad SIN CALIBRAR es muy buena, mejor que la G3 incluso, pero luego sin explicación alguna obtiene un 3, algo tras calibrarla. Algo hay mal ahí. De hecho sobre la uniformidad, Mackenzie dice esto:
Uniformity: the two QD-OLEDs were about equal when viewed with 3% gray screens, that is to say, imperfect with some streaks visible. This won't stop me buying one; I mention it for completeness only. The lingering nonuniformity on the QD-OLEDs is minor compared to the problems the 2015-ish WRGB OLEDs had, just an area for future improvement.
¿Si eran iguales como coño puede ser que una sacara un 4,43 -Sony- y la Samsung un 3,37?
Grayscale: I didn't note any issues or any near-black discoloration with any of the OLEDs. The LG OLED grayscale tracking seemed to skew towards green at higher APLs.
When I first saw the LG OLED, it was introducing posterization (aka banding, aka tone jumps) into gradients. My understanding is that this panel was calibrated using its internal LUT by interfacing a computer with the display. If this process adds banding, it implies that the video processing isn't being done at a high enough bit depth to provide headroom for the natively 10-bit content - or has some other issue.
Y aún así, con banding y un tono verdoso en la escala de grises, puntúo mejor. ¿Como puede ser? porque los jueces votan sabiendo el modelo que están viendo al no ser a doble ciego.
Y luego tenemos otro "os lo dije" y es que Sony sigue levantando el detalle en sombra en HDR a propósito:
So, with that said: the 2 QD-OLEDs are ridiculously good, and LG's WRGB OLED is also excellent. The QD OLEDs are remarkable in that they're so close to the Sony BVM-x310.
The only minor performance gap between them and the Sony BVM that sticks in my mind is the accuracy of the EOTF tracking just above black (I think mainly in HDR, but don't quote me on that). The quality of gradation just above black is not quite as fine as on the mastering monitor. Where the BVM would have a velvety smooth transition of just-above-black shadow details, the QD-OLEDs could come out of black slightly too much or too little. You'd need to compare to the BVM to see it.
Also, it was scene-dependent. We looked a clip from "1917", suggested by Cecil Meade (his input was extremely valuable this year) near the start of one of the chapter markers, where a soldier's face was looking up out of a window. The Samsung was overall more accurate in this scene in terms of luminance tracking. The Sony seemed to have a small spike in its EOTF tracking just above black. Black was still black, but anything just above had slightly exaggerated luminance. Samsung did not have this problem on this scene. There's a suggestion that this is a deliberate attempt on Sony's part to mimic the BVM-X310, which is a dual-layer LCD that can't reach full black... which is an interesting discussion in itself.
Y sobre la G3:
The LG OLED would crush near-black details. It was visible on Spears & Munsil DRL pattern, where only around code value 70 would be visible (video black in 10-bit is code 64) and in the aforementioned 1917. I imagine this is some kind of nonlinear behavior where the exact setting of the black level control will depend on the APL of the pattern being used to set. (I didn't calibrate any of the panels here this year, I was just a judge, so don't quote me on that).
Info de David Mackenzie:
https://www.avsforum.com/threads/va...ootout-evaluation-event.3281944/post-62856057
¿Alguien se acuerda de lo que os dije de la escena que comparaba FOMO entre las 3? que la Sony levantaba de más y la LG aplastaba de más? pues justo
Y para acabar: resulta que este año el monitor de masterizado es el BVM-HX310, dual led, que aunque tenga un negro muy bueno, no es perfecto al no ser OLED. Se ha puntuado mejor la A95L que la S95C porque la primera levantaba de más el negro, justo como hace el monitor...por impedimentos técnicos, ya que el monitor no puede mostrar el mismo negro puro que una OLED.
Como veis, todo tiene su explicación y no tiene por qué ser que este ha pagado a aquel o lo que sea.